طراحی سایت

طراحی سایت حرفه ای و طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی سایت

طراحی سایت حرفه ای و طراحی فروشگاه اینترنتی

طراحی فروشگاه اینترنتی و اصطلاحات

حتمالا شما هم به عنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی به متخصصانی برای طراحی فروشگاه اینترنتی نیلز دارید و همچنین همیشه همیشه به بهبود فروش و درآمد بیشتر فکر میکنید  و یا اینکه خوب چرا مثلا فلان کالا روی سایت من کم فروش است و یا اکثز مشتری های فروشگاه اینترنتی من از کجا به سایت من رسیده اند. برای پاسخ به این سوالها باید در ابتدا با الفبا و اصطلاحات تجارت الکترونیک آشنا شوید . حتما خیلی از شما کلمه  SEO و تاثیر شگفت انگیز آن در افزایش فروش به گوشتون خورده ولی شاید دقیقا ندانید که معنی این کلمه چیست . در غالب این مقاله و مقاله بعد سعی میکنیم ۶۲ تا از مهمترین این اصطلاحات رو به ترتیب حروف الفبا برای شما توضیح بدهیم تا بتوانید راحتر در مورد کسب و کار خودتون و روش های بهبودش تصمیم بگیرید.

 

A

A/B Testing

فرآیند ساده ای که در آن دو محتوای تولید شده و یا ایمیل و یا پیام تبلیغاتی تولید شده همزمان مقایسه و بهترین آنها انتخاب خواهد شد. حتما برای شما هم پیش آمده که در انتخاب عنوان ایمیل تبلیغاتی ویا اس ام اس های تبلیغاتی ساعتها سردرگم شده باشین. روش کار بسیار ساده است . استفاده از روش A/B testing . در این روش شما دو محتوای تولید شده (مثلا عنوان یک ایمیل ) را همزمان برای بخش کوچکی از مخاطبان ارسال و نتیجه آن را (مثلا نرخ باز شدن ایمیل ) مقایسه میکنید. بر اساس نتیجه حاصل حالا شما میدانید که از کدام عنوان ایمیل برای ارسال به همه مخاطبان استفاده نمایید. این روش در همه موارد مثل طراحی Landing page و یا انتخاب بنر تبلیغاتی و .. قابل استفاده است و در واقع یادآو رهمون  مثل معروف “مشت نمونه خرواره ” است.

 

Affiliate Marketing

یکی از روش های محبوب بازاریابی اینترنتی است. ۳ طرف این سیستم فروش عبارتند از:

۱- فروشگاه اینترنتی

۲- مشتری

۳- مشارکت کننده (َAffiliator)

در این روش مشارکت کننده سعی میکند تا با استفاده از ابزارهای تبلیغانی خود مشتری را به فروشگاه اینترنتی فروشنده هدایت کند. مشارکت کننده به ازای ثبت نام و یا خرید مشتری از فروشگاه اینترنتی پورسانت دریافت میکند.آمازون یکی از موفق ترین نمونه های استفاده از سیستم مشارکت در فروش است .

 

Attribution Model

امروزه اکثر سایتها که براساس استانداردهای طراحی فروشگاه اینترنتی ساخته شده اند جهت تحلیل ترافیک سایت از Google Analytics Tools استفاده میکنند. اگر شما هم از این ابزار برای رصد کردن مشتریان وب سایت و یا فروشگاه اینترنتی خودتون استفاده میکنید. احتمالا در قسمت انتهای صفحه به گزینه Attribution Model برخورد کردید. با تعیین Attribution Model  شما میتوانید بفهمید که فروش ها و یا ثبت نام ها و به طور کلی Conversion های سایت شما به چه نسبتی به کدام یک از کانال های ورودی وب سایت شما (مثل ایمیل ، شبکه های اجتماعی ، تبلیغات کلیکیی ، جستجوی ارگانیک ) وابسته است . با یک مثال مسئله روشن تر خواهد شد . با بررسی گزارش ها شما متوجه میشوید که ۳ نفر از کسانی که از شما خرید کرده اند از طریق کانال تلگرام وارد شده و خرید کرده اند . حال سوال اینجاست که آیا کانالی که منجر به خرید شده است تلگرام است؟ جواب ممکن است بلی یا خیر باشد! چرا؟!! چون ممکن است کابر قبلا از طریق کانال دیگری مانند ایمیل و یا موتورهای جستجو با وب سایت آشنا شده باشد و صرفا آخرین ورود از طریق تلگرام اتفاق افتاده است . برای پاسخ دقیق به این ابهامات باید از Attribution Model  استفاده کنیم . تعیین صحیح Attribution Model به شما کمک می کند تا اعتبار یک فروش یا conversion  را به درستی به یک کانال ورودی اختصاص دهید.

 

Last Interaction model : تمامی امتیاز فروش به آخرین کانالی که کاربر از طریق آن به سایت رسیده است و اقدام به خرید کرده است تعلق میگیرد.

Last Non-Direct Click model : تمامی امتیاز فروش به آخرین کانالی که کاربر از طریق آن به سایت رسیده است و اقدام به خرید کرده است تعلق میگیرد. به جز کانال مستقیم که در این صورت به کانال قبلی که کاربر از طریق آن به سایت رسیده است تعلق میگیرد.

Last AdWords Click model : این مدل برای سنجش کارایی تبلیغات گوگل ادوردز استفاده میشود و اعتبار یک فروش به آخرین تبلیغ ادوردزی که کاربر روی آن کلیک کرده است میرسد.

First Interaction model : این مدل تمامی اعتبار فروش را به اولین کانالی که کاربر از طریق آن به سایت وارد شده و در واقع از آن طریق با سیت آشنا شده است میدهد.

Linear model: در این مدل تمامی کانال های که کاربر از ابتدا تا لحظه خرید با آن درگیر بوده است به مقدار مساوی ارزش فروش را دریافت میکنند.

Time Decay model: در این مدل به نسبت فاصله زمانی کانال هایی که کاربر از طریق آنها به وب سایت وارد شده  است امتیاز فروش تقسیم میگردد. کانالی که کمترین فاصله تا فروش را دارد بیشترین امتیاز را دریافت میکند.

Position Based model: امتیاز فروش به نسبت ۴۰ درصد به آخرین کانال و ۴۰ درصد اولین کانال و ۲۰ درصد مابقی کانال ها تقسیم میشود.

در مقالات بعدی در مورد کاربردها و زمان استفاده از هر مدل توضیح خواهم داد.

 

Average Order Value

این پارامتر متوسط ارزش خرید هر مشتری را به شما نمایش میدهد . و از تقسیم کل مبلغ خرید انجام شده از سایت  شده بر تعداد سفارشات محاسبه میگردد.

 

Average Time on Site

مدت زمانی است که به طور متوسط کاربران بر روی سایت صرف میکنند. بزرگتر بودن این عدد نشاندهنده جذابیت سایت شما برای مخاطبان شماست. به طور کلی   average time on site یکی از بهترین معیار ها جهت سنجش کلی یک سایت میباشد . هرچند عوامل بسیار زیادی روی این فاکتور تاثیر گذار است و برای هر شاخه از کسب و کارهای  اینترنتی متفاوت است ولی کاهش یا افزایش آن میتواند راهنمای خوبی برای عملکرد شما باشد.

جذب مشتری با مدیریت شبکه های اجتماعی

کسب و کارهای بزرگ، پول و زمان زیادی را در استراتژی مدیریت شبکه های اجتماعی خود سرمایه گذاری می کنند. در مقابل، کسب و کارهای کوچک تر نمی توانند هزینه ها و بودجه های بازاریابی را تقبل کنند و جذب مشتری از طریق شبکه های اجتماعی هم برای آن ها کار دشواری است. با این حال هر کاری اصول و چارچوبی دارد که اگر رعایت شود، باعث ساده تر شدن روند انجام آن کار می شود. به تبع بازاریابی و فروش از طریق شبکه های اجتماعی هم چارچوب و اصولی دارد که چهار مرحله کلی از آن را در ادامه می خوانید:

مخاطبان خود را بشناسید

مردم برای گسترش ارتباطات اجتماعی خود به مدیریت شبکه های اجتماعی مشغول می شوند نه برای دیدن تبلیغات، پس شبکه های اجتماعی جای بمباران تبلیغاتی نیست. جای بمباران تبلیغاتی در مجلات است. یادتان باشد همیشه به کامنت ها یا نظراتی که مشتریان برای شما ارسال می کنند، پاسخ دهید. به این ترتیب هم یک تعامل اولیه ایجاد کرده اید و هم به مرور زمان بیشتر آن ها را می شناسید.

نیاز مخاطبان خود را برطرف کنید

شما به عنوان صاحب یک کسب و کار، مشتریان احتمالی خود را می شناسید، اما آن ها اطلاعاتی درباره شما ندارند. انسان ها معمولاً سراغ کسانی می روند که یک حداقل شناخت درباره آن ها داشته باشند، مشتریان چطور جذب شما خواهند شد؟ محتوای جالب و سرگرم کننده بسازید و آن را منتشر کنید. سعی کنید مطمئن و قابل اعتماد باشید و در قبال آن از مشتریان خود چیزی نخواهید. به زودی مشتریان شما را پیدا می کنند.

قابل اعتماد باشید

شما باید یک وبلاگ یکپارچه در وب سایت خود داشته باشید. باید به مسائل روز رسیدگی کنید که مشتریان شما با آن ها رو به رو هستند، در مورد کسب و کار خود و مسائل روز محتوا بسازید و این پست ها را درمدیریت شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید. مردم با هدف آگاهی بیشتر درباره شما و خدماتتان، شما را دنبال می کنند، اگر احساس کنند خدمات مورد نیاز آن ها را ارئه نمی کنید، نه تنها پیگیر پست هایتان نخواهند بود بلکه به طور کلی برند شما را نادیده می گیرند. به عبارتی از برند و مجموعه شما زده می شوند. پس سعی کنید از مجموعه خود، نیروی انسانی، محیط کار، خدماتی که ارائه می دهید، محصولاتی که می فروشید و همین طور از رضایت مشتریان خود پست منتشر کنید که بتوانید اعتماد مخاطبان خود را جلب کنید. با تبدیل شدن به فردی قابل اعتماد در صنعت خود، روابط موجود را تقویت خواهید کرد که باعث جذب مشتری بیشتر می شود.

از کانال های چندگانه استفاده کنید

در شبکه های اجتماعی مختلف فعال باشید و سعی کنید در هر کدام از آن ها، مخاطبان هدف را به خود جذب کنید. پر طرفدار ترین شبکه های اجتماعی در دنیا عبارتند از: Facebook ، Twitter ، YouTube ، LinkedIn ، Google + ، Pinterest و Instagram ، که اینستاگرام، فیس‌بوک، گوگل پلاس و توییتر در ایران به ترتیب بیشتر از بقیه طرفدار دارند. می توانید از این رسانه ها برای بازاریابی و جذب مشتری استفاده کنید.

 

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ و مشتریان

یکی از مهم ترین فاکتور های موفقیت پروژه های انجام شده توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ و طراحی، بازخورد و نظرات مشتریان است. این بازخورد در رفع نواقص و حرفه ای تر شدن کار این آژانس ها بسیار مهم است. نظرات مشتریان باعث می شود دید وسیع تری نسبت به نیاز های بازار پیدا کنید و در ادامه استراتژی شرکت خود را طراحی نمایید.

اما این بازخورد ها همیشه هم مثبت نیستند و گاهی باعث تعجب و حتی ناراحتی شما می شوند. مشتری ها معمولاً بر اساس دیدگاه و طرز فکر خود نظراتشان را ارائه می کنند که گاهی این نظرات و اصرار بر آن ها باعث خراب شدن نتیجه پروژه می شود و خیلی وقت ها متقاعد کردن آن ها خود کار بسیار سختی است. در واقع یکی از سخت ترین کارهای دنیا تبدیل کردن مشتری شاکی به مشتری راضی است.

در ادامه به چند نمونه از بازخوردها و نظرات مشتریان که ما در لابراتوار رسانه با آن ها برخورد کرده ایم می پردازیم.

خوب نیست...!

یکی از بازخورد هایی که می تواند شما را تاحد زیادی ناراحت کند این است که مشتری در قبال کار شما بگوید خوب نیست. شما مدت زمان زیادی را برای طراحی و پیاده سازی پروژه صرف کرده اید؛ با کلی زحمت پروژه را به اتمام رسانده و تحویل مشتری داده اید و او در مقابل زحمت های شما می گوید خوب نیست!

برای حل این مشکل باید با مشتریان  یک جلسه حضوری داشته باشید و در رابطه با پروژه با آن ها صحبت کنید. این کار باعث می شود مشتریان به شما اعتماد کنند. از طرفی با پیدا کردن مواردی که مطابق میل مشتریان نیست و اصلاح آن ها یا توضیح بابت اینکه چرا به این صورت پیاده سازی شده‌اند، می توانید یک پروژه خوب و موفق را به اتمام برسانید.

همه جاش خوبه ولی...!

بعضی از مشتریان با کلیت طراحی انجام گرفته موافق هستند اما دوست دارند برخی از قسمت ها به سلیقه آن ها و شکلی که فکر می کنند زیباتر است پیاده سازی شود، در صورتی که با اصول فنی در تضاد است و این نوع نظرات برای شما یعنی فاجعه! گاهی اوقات با شنیدن این نظرات دوست دارید سر خودتان را به دیواربکوبید!

برای مثال ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ لابراتوآر رسانه در یک پروژه طراحی سایت با یک مشتری رو به‌رو بودیم که اصرار داشت صفحه بلاگ به صورت پاپ‌آپ در همان صفحه باز شود و با وجود تمامی توضیحاتی که در جلسات ارائه شد همچنان بر حرف و نظر خود اصرار داشت اما بعد از تحویل پروژه و مشورت با افرادی که دید فنی داشتند به این نتیجه رسید که برای گرفتن نتیجه و اثر مثبت در سئو، هر خبر باید url مجزایی داشته باشد و در نهایت به همان حرفی رسیدند که تیم فنی ما در ابتدای پروژه و در طول جلسات بارها بر آن تأکید کرده بود.

من اینجوری دوست ندارم، این شکلی باشه...!

برخی از مشتریان با توجه به تمام توضیحات فنی که به آن ها ارائه می شود روی حرف غیر فنی و غیر اصولی خود اصرار دارند و این حس به شما دست می دهد که توضیحات و دلایل شما برای او اهمیتی ندارد.

تصور این دسته از مشتریان این است که چون هزینه پروژه را پرداخت می کنند باید تمامی نظرات آن ها در پروژه پیاده شود، حتی اگر غیر اصولی باشد. اما حاصل این همکاری، نارضایتی هر دو طرف است.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ چیست؟

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

به طور خلاصه، استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما مجموعه ای از عملکردهایی است که با استفاده از بازاریابی اینترنتی، به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می کنند. شاید کلمه «استراتژی» کمی شما را ترسانده باشد ولی خب جای نگرانی نیست، چراکه ساختن یک استراتژی دیجیتال مؤثر چندان هم کار سختی نیست.

اگر بخواهیم استراتژی را تعریف کنیم، به بیان ساده عبارت است از برنامه ای از عملکردها برای دستیابی به یک یا چند هدف دلخواه. برای مثال ممکن است هدف کلیدی شما این باشد که امسال از طریق سایت خود نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد بیشتر لید ایجاد کنید. بسته به مقیاس کسب و کارتان، ممکن است استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما شامل چندین هدف و بخش های مختلفی باشد اما همین نگاه ساده به استراتژی می تواند به شما در تمرکز بر روی اهدافتان و تحقق آن‌ها کمک کند.

با وجود تعریف ساده ما از عبارت «استراتژی»، شکی نیست که ایجاد و تعیین یک استراتژی واقعی ممکن است برای شما کار مشکلی باشد. اول نگاهی به تعریف کمپین های بازاریابی دیجیتال خواهیم داشت و بعد در ۷ مورد به شما یاد می دهیم که چطور می توانید برای موفقیت کسب و کارتان در فضای آنلاین یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مؤثر بسازید.

کمپین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بعید نیست که شما هم مانند خیلی های دیگر استراتژی دیجیتال مارکتینگ را با کمپین دیجیتال مارکتینگ اشتباه بگیرید ولی ما در ادامه برای تشخیص راحت آن ها از یکدیگر به شما دو راه پیشنهاد می کنیم:

همان طور که قبلاً اشاره کردیم، استراتژی دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین شما مجموعه ای از عملکردهایی است که به شما در دستیابی به اهداف کلیدی بازاریابی‌تان کمک می کنند. اما کمپین های دیجیتال مارکتینگ ، بلوک های ساختمانی یا همان عملکردهای درون استراتژی شما هستند که شما را در مسیر رسیدن به اهدافتان حرکت می دهند. برای مثال ممکن است تصمیم بگیرید که در یک کمپین بازاریابی، برخی از بهترین محتواهای خود را که بازخورد خوبی گرفته اند برای تولید لیدهای بیشتر در توییتر منتشر کنید. توجه داشته باشید که حتی اگر کمپینی در یک دوره دو ساله اجرا شده باشد باز هم نمی توانیم آن را استراتژی بنامیم و هنوز هم روشی است که در کنار کمپین های دیگر استراتژی شما قرار می‌گیرد.

نحوه ساخت یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ جامع

حالا که با اصول اولیه استراتژی دیجیتال و کمپین های دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید، می توانیم به نحوه ساخت یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ بپردازیم. برای این کار باید ۷ مرحله زیر را دنبال کنید:

موقعیت مکانی: شما می‌توانید از ابزارهای آنالیز وب‌سایت مانند گوگل آنالیتیکز برای اینکه راحت تر بفهمید بیشتر ترافیک سایت شما از کدام منطقه می آید استفاده کنید.

سن: بسته به کسب و کار شما ممکن است به این گزینه نیاز داشته باشید یا نداشته باشید. بهتر است این اطلاعات را با تشخیص ترندهای پایگاه داده مشتریان و مشتریان بالقوه خود شناسایی کنید.

درآمد: بهتر است که اطلاعات حساسی مانند درآمد شخصی را از طریق مصاحبه شخصی جمع آوری کنید. همچنین ممکن است افراد این اطلاعات را از طریق فرم های آنلاین با شما به اشتراک بگذارند.


عنوان شغلی: این همان اطلاعاتی است که می توانید از مشتریان فعلی خود بگیرید و بیشتر مخصوص شرکت های B2B است.

اهداف: اهداف، بسته به نیاز محصولات یا خدمات شما، برای سرویس دهی تعیین شده اند. در حال حاضر ممکن است برای دستیابی به اهدافی که پرسونای شما دنبال می کند ایده های خوبی داشته باشید. با این حال بهتر است که با حرف زدن با مشتریان، نمایندگان فروش داخلی و خدمات مشتریان، به پیش فرض های خود پایبند باشید.

چالش ها: برای اینکه با مشکلات پیش روی مخاطبان خود آشنا شوید، دوباره با مشتریان، نمایندگی‌های فروش و خدمات مشتریان حرف بزنید.

سرگرمی ها و علاقه مندی ها: با مشتریان خود و کسانی که با مخاطبان هدف شما مطابقت دارند حرف بزنید. مثلاً اگر صنعت برند شما فشن و مد است، اینکه بدانید بخش های بزرگ مخاطبان شما به ورزش و سلامتی هم علاقه دارند برای شما مفید و کاربردی خواهد بود به طوری که  در آینده می تواند به مشارکت ها و همین طور تولید محتوای شما کمک کند.


اولویت ها: با مشتریان خود و کسانی که فکر می کنید در دسته مخاطبان هدف شما قرار می گیرند حرف بزنید تا متوجه شوید از میان چیزهایی که به کسب‌وکار شما مربوط هستند، چه چیزی برای آن‌ها بیشترین اهمیت را دارد. برای مثال: اگر صاحب یک شرکت نرم افزاری B2B هستید، اینکه بدانید برای مخاطبان شما پشتیبانی مشتری ارزش بیشتری نسبت به یک نقطه قیمت رقابتی دارد، بسیار مهم است.

تبلیغات ارزان قیمت در گوگل، از خیال تا واقعیت


یکی از موضوعاتی که اخیرا برای بسیاری از کاربران اینترنت و صاحبان کسب و کار سوال برانگیز بوده، امکان انجام “تبلیغات ارزان قیمت در گوگل” است. کاربران دنبال پاسخ این پرسش هستند که آیا تبلیغات در گوگل ارزان حقیقت دارد یا خیر؟ این موضوع به قدری برای کاربران فضای وب اهمیت پیدا کرده که توانسته است در گروه عبارات ترند گوگل قرار بگیرد. با کمی بررسی می‌توان گفت ترند بالای چنین عبارتی جای تعجب ندارد. چرا که بسیاری از صاحبان کسب و کار آنلاین، از اهمیت بالا و نتیجه سریع این نوع تبلیغات آگاهی دارند و از طرفی، سر به فلک کشیدن قیمت ارز دست کاربران را برای اجرای آزادانه تبلیغ در گوگل بسته است. نتیجه آنکه افراد دنبال دستیابی به تبلیغات در گوگل ارزان یا همان تبلیغات گوگل با قیمت‌ پایین‌تر خواهند بود.


نظر شما چیست؟ با توجه به نرخ ارز و عملکرد سرویس Google Ads، آیا می‌توان با بودجه کمتری تبلیغ در گوگل را پیش برد؟ برای آنکه بتوانیم بهترین پاسخ را برای این سوال پیدا کنیم، در ابتدا باید ببینیم تبلیغات گوگلی چیست؟ بنابراین اگر این موضوع برای شما هم سوال برانگیز است، با ما همراه باشید.

تبلیغات در گوگل یا Google Adwords چیست؟


همه افرادی که به نحوی با گوگل سر و کار دارند، با نام گوگل ادوردز آشنا هستند. Google Adwords یکی از سرویس‌های غیر رایگان گوگل محسوب می‌شود، که برای تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر کاربری که بخواهد از این سرویس استفاده کند باید بودجه‌ای به گوگل پرداخت کند. در این سرویس، به ازای هر کلیک هزینه‌ای از بودجه فرد کم خواهد شد. متقابلا در صورتی که روی تبلیغات کلیک نشود، هزینه‌ای برای افراد نخواهد داشت. این موضوع باعث افزایش هدفمندی تبلیغات شده و در صورتی که افراد به درستی از آن استفاده کنند، نرخ بازگشت سرمایه قابل توجهی خواهد داشت.


یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

آیا می‌توان اکانت Google Adwords را با قیمتی ارزان شارژ کرد؟


برای استفاده از Google Adwords ابتدا باید اکانت خود را شارژ کنید. اینکه چه مبلغی برای شارژ اکانت در نظر گرفته باشید، کاملا به شما، بودجه و تبلیغات مورد نظرتان بستگی دارد. بنابراین هر شرکتی متناسب با بودجه‌ای که از شما دریافت می‌کند، تبلیغات گوگلی شما را اجرا خواهد کرد. طبق یک قاعده کلی، صرف بودجه بیشتر، احتمال بازدهی بیشتر را افزایش خواهد داد.


اما فارغ از اینکه مبلغ مورد نظر شما چقدر است، شارژ اکانت Google Adwords فرمول ثابتی دارد و همه شرکت‌های این حوزه، با نرخ مشخصی، ریال را به سایر واحدهای مالی تبدیل می‌کنند. بنابراین شارژ اکانت گوگل نرخ ثابتی دارد. پس ادعای شارژ ارزان‌تر در آن بی‌معناست. اما هر قدر بتوانید ارز را با نرخ کمتری تهیه کنید، قطعا در بودجه تبلیغات گوگلی هم تاثیر بیشتری خواهد داشت.

شارژ اکانت Google Adwords با ارزهای مختلف فرقی دارد؟


بی‌شک پاسخ این سوال منفی است. برخلاف اینکه در کشور ما قیمت‌ها نوسانات بسیار زیادی دارند، گوگل همه نرخ‌های خود را نسبت به دلار آمریکا ثابت نگه می‌دارد. به عبارتی این واحد ارزی معیار اصلی گوگل برای تعیین نرخ کلیک و تبلیغات گوگل محسوب می‌شود. بنابراین اینکه شما با چه واحد ارزی اکانت خود را شارژ کنید، تفاوتی در نتیجه تبلیغات و هزینه نهایی آن نخواهد داشت.


بد نیست بدانید، بعضی مجموعه‌های فعال در حوزه تبلیغ گوگلی به بهانه استفاده از Credit Cart معتبر، هزینه‌های بیشتری از افراد دریافت می‌کنند. در حالی که عملا چیزی به نام کارت اعتباری معتبر وجود ندارد. مگر می‌شود افراد با کارت اعتباری نامعتبر بتوانند هزینه‌ای را پرداخت کنند؟ بنابراین پرداخت هزینه اضافی برای بهره‌مندی از Credit Cart معتبر مضحک خواهد بود. همچنین برخی افراد مدعی استفاده از دلار خوب هستند! این موضوع هم از دیگر راه‌های دریافت هزینه‌های اضافی از مشتریان است. چرا که دلار یک واحد ارزی بوده و نمی‌توان برای آن خوب یا بد تعریف کرد. اما داستان دریافت هزینه‌های گزاف از مشتری به همین جا ختم نمی‌شود و همچنان بهانه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد. یکی از عمده‌ترین دلایلی که برخی سازمان‌ها برای گران بودن سرویس تبلیغات گوگلی خود مطرح می‌کنند عدم استفاده از دلار سیاه، کوپن غیر مجاز، یا استفاده از بات تایلند و… است. این موارد جریاناتی هستند که در حساب‌های بانکی پیش می‌آید و عملا هیچ ارتباطی با تبلیغات گوگل ندارند. در واقع شارژ اکانت گوگل نیازی به مطرح کردن این مسائل ندارد و بدون داشتن یک حساب و هویت حقیقی، امکان پرداخت پول به گوگل و دریافت سرویس از آن نیست. پس مواظب تلاش‌های افراد سودجو برای فریب خود باشید.


تا کنون فهمیدیم که برای شارژ اکانت Google Adwords نرخ ثابتی وجود دارد و کسی نمی‌تواند مدعی شارژ ارزان قیمت این اکانت شود. حال بهتر است به سوال اصلی خود برگردیم. آیا امکان تبلیغات در گوگل ارزان قیمت وجود دارد؟


همانطور که می‌دانید نرخ کلیک روی کلمات کلیدی به عوامل متعددی بستگی دارد. به عبارتی اینکه افراد تصور کنند کلیک روی همه کلمات کلیدی، نرخ یکسانی دارد، کاملا اشتباه است. اما مدیریت صحیح اکانت گوگل می‌تواند هزینه‌های کلیک کاربران را تا %۴۰ کاهش داده و باعث صرفه‌جویی در مصرف بودجه شود.


استفاده از سایر ارزها برای تبلیغات گوگل

چطور با مدیریت اکانت، نرخ کلیک کاهش پیدا خواهد کرد؟


“زمان” و “میزان رقابت روی کلمه کلیدی” از عوامل موثر در قیمت نهایی کلیک‌ تبلیغات گوگلی هستند. هر حوزه کاری، در یک بازه زمانی مشخص از شبانه روز، شلوغ‌تر از سایر اوقات خواهد بود. برای مثال در حوزه کاری بورس یا صرافی‌ها ساعات صبح تا ظهر و در حوزه گیمینگ ساعات پایانی شب، بیشترین ترافیک روی سایت‌های مرتبط جریان خواهد داشت. هرچه زمان نمایش تبلیغات به ساعات پر رقابت نزدیک‌تر بوده و رقابت بیشتری روی کلمه کلیدی مورد نظر باشد، هزینه تبلیغات گوگل افزایش خواهد یافت. بنابراین در صورتی که کاربران بخواهند هزینه تبلیغات گوگلی خود را کاهش دهند، باید اولا تبلیغات خود را در بازه زمانی نمایش دهند که رقابت کمتری دارد. دوما روی کلمات کلیدی با میزان رقابت کمتر تمرکز کنند. اما در نظر داشته باشید، نتیجه نهایی این شیوه تبلیغات به مراتب اثرگذاری کمتری نسبت به تبلیغ در ساعات پر رقابت و روی کلمات کلیدی با رقابت بالا دارد.


علاوه براین، “حذف کلیک‌های نامرتبط” که اصطلاحا به آن “Negative Keywords” گفته می‌شود، یکی از هوشمندانه‌ترین راه‌های ذخیره بودجه است. شما می‌توانید با انتخاب صحیح کلمات کلیدی، کلیک‌های نامرتبط را حذف کرده و ضمن اینکه مخاطبان خود را هدفمندانه‌تر انتخاب می‌کنید، هزینه‌ تبلیغات گوگلی را نیز کاهش دهید. برای مثال شما به دنبال مشتریانی برای سرویس طراحی سایت خود هستید. در این حالت انتخاب کلمه “طراحی سایت” برای تبلیغات گوگل خیلی هوشمندانه به نظر نمی‌رسد. چرا که ممکن است افراد با اهداف دیگری (نظیر مطالعه در حوزه طراحی سایت، یادگیری طراحی سایت، آشنایی با طراحی سایت و…) این عبارت را جستجو کنند.


بنابراین با حذف کلمات کلیدی اشتباه، کلیک‌های نامرتبط را نیز حذف خواهید کرد. در کل باید گفت کلمات کلیدی مورد استفاده در تبلیغات گوگلی انواع مختلفی دارند که با مدیریت صحیح آن‌ها می‌توانید جستجوها را هوشمندانه‌تر و هدفمندانه‌تر کنید. از دیگر انواع کلمات کلیدی سرویس تبلیغ گوگل، Phrase match و Exact match هستند. در حالت اول کلمات کلیدی مورد نظر شما با پسوندها یا پیشوندهای مختلف نمایش داده خواهد شد و در حالت دوم، کلمات کلیدی شما فقط در صورتی که دقیقا به همان شکل جستجو شوند نمایش داده می‌شوند. بنابراین می‌توانید به تناسب نوع کسب و کار خود از این حالات استفاده کنید تا کلیک‌های دقیق‌تری دریافت کرده و بودجه خود را بهینه‌ مصرف کنید.


کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی

Quality Score چیست و چطور روی هزینه تبلیغات گوگل تاثیر خواهد داشت؟


وقتی تبلیغات شما با برچسب Ad در صفحه اول گوگل منتشر می‌شود، گوگل به نوعی خود را مسئول این تبلیغات می‌داند. این موضوع باعث شده گوگل روی تبلیغات غیر موثر حساسیت بیشتری به خرج دهد. گوگل عوامل مختلفی را به عنوان معیار سنجش تبلیغات در نظر گرفته است و مجموع آن‌ها را با Quality Score نمایش می‌دهد. این عوامل عبارت هستند از:


کیفیت سایت یا CTR (کاربر پذیری، محتوای مناسب، UX و UI قابل قبول و…)

مرتبط بودن صفحه مورد نظر یا Landing Page Quality & Relevance (یعنی با کلیک روی تبلیغات، به صفحه‌ای کاملا مرتبط با تبلیغ مورد نظر وارد شویم.)

جذابیت تبلیغ یا Relevance of Text Ads (استفاده از تصاویر، محتوا و متن آگهی مناسب برای جذب بیشتر کاربر)


بنابراین در صورتی که کاربران این موارد را رعایت نکرده باشند، Quality Score کمتری دریافت خواهند کرد. بنابراین با رعایت این موارد و افزایش Quality Score، هزینه پایین‌تری برای آگهی پرداخت خواهید کرد. در یک شرایط یکسان برای کلمات کلیدی تبلیغاتی، سایتی که QS کمتری داشته باشد، هزینه‌های بیشتری برای تبلیغات گوگل خود متحمل خواهد شد.


پس هزینه کمتر برای تبلیغات گوگل امری محال نخواهد بود. اما برای آنکه کاربران بتوانند برای تبلیغات گوگلی خود هزینه کمتری پرداخت کنند، باید عملکرد خوبی در سایتشان داشته باشند.


فاکتورهای مهم در Quality Score


ولی در حالت کلی، باید دید:

تبلیغات ارزان در گوگل دقیقا به چه معنا و مفهوم مطرح شده است؟


تا کنون به این سوال فکر کرده‌اید که در تبلیغات گوگلی دقیقا دنبال چه چیزی هستید؟ کلمات کلیدی با ارزش کمتر و هزینه کلیک پایین‌تر؟ یا کلمات کلیدی هدفمندتر با نرخ کلیک بالاتر؟ بهتر است هر دو حالت را بررسی کنیم تا به نتیجه دقیق‌تری برسیم.


فرض کنید شما ۱۰ دلار برای هزینه تبلیغات خود در نظر گرفته‌اید.


اگر کلمات کلیدی مورد نظر شما نرخ کلیک ۱ دلار داشته باشند، نهایتا ۱۰ کلیک خواهید داشت. اگر ۲ کلیک برای شما به مشتری تبدیل شود و هر مشتری سودی حدود ۱ میلیون تومان برای شما داشته باشد، در نهایت با ۱۰ دلار خود حدود ۲ میلیون تومان سود از دو مشتری باکیفیت خواهید داشت.


حالا تصور کنید این بودجه ۱۰ دلاری، به ۱۰۰ کلیک ۱۰ سنتی تبدیل شود و از این تبلیغات ۵ مشتری داشته باشید. اگر هر مشتری سودی برابر با ۱۰۰ هزار تومن برای شما فراهم کند، در نهایت ۵۰۰ هزار تومن سود از ۵ مشتری بی‌کیفیت خواهید کرد.


پس برای تعیین کلمات کلیدی خود و نرخ کلیک هریک از آن‌ها نگاهی طولانی مدت داشته باشید و فراموش نکنید کلماتی که نرخ کلیک گران‌تری دارند، احتمال بیشتری برای تبدیل کلیک به مشتری برای شما خواهند داشت. ضمن اینکه باید بسنجید هزینه‌ای که برای تبلیغات انجام می‌دهید و کلمات کلیدی هدف، در حوزه کسب و کار شما چقدر ارزشمند هستند؟ اگر خدمات گران قیمتی ارائه می‌دهید، حتما می‌دانید حتی یک مشتری هم سود کافی به شما خواهد رساند و برعکس اگر خدمات ارزان قیمتی دارید، شاید بهتر باشد روی اجرای تبلیغات گوگلی بازبینی داشته باشید.


در نهایت باید گفت هدف شما از تبلیغات گوگل، مهم‌ترین معیار برای تعیین نرخ کلیک خواهد بود. اگر فقط و فقط به دنبال کلیک بیشتر هستید، پس کلمات کلیدی ارزان برای شما گزینه بهتری است. اما در صورتی که می‌خواهید عملکرد بهتر و نتیجه بهتری از تبلیغات گوگل داشته باشید، هوشمندانه‌تر عمل کنید و فریب تبلیغات ارزان را نخورید.


یکشنبه‌ها قبل از شروع کار یک مقاله رایگان از لابراتوار رسانه برای بهبود کسب و کار خود دریافت کنید

مقایسه ارائه دهندگان سرویس تبلیغات گوگلی، چقدر در تصمیم‌گیری کمک خواهد کرد؟


یکی از بهترین راه‌ها برای انتخاب سرویس دهنده تبلیغات گوگلی، مقایسه قیمت‌ها و خدمات شرکت‌های فعال در این حوزه است. صرف نظر از شارژ اکانت که تقریبا برای همه سرویس دهنده‌ها یکسان خواهد بود، عموما هزینه‌ای برای مدیریت اکانت Google Adwords از مشتریان دریافت خواهد شد. مقایسه قیمت‌ها و نوع سرویس آژانس‌های تبلیغاتی مختلف و یک محاسبه ساده ریاضیاتی به شما نشان خواهد داد ارزش خرید کدام سرویس مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. برای مثال لابراتوار رسانه با دریافت %۷ برای شارژ اکانت و %۱۵ برای مدیریت اکانت یکی از ارزان‌ترین خدمات را برای مشریان فراهم کرده که نسبت به اغلب فعالان این حوزه قیمت مناسب‌تری است. اگر تمایل دارید، با کلیک روی “تبلیغات در گوگل ارزان” درباره این موضوع بیشتر بدانید.