بسیاری از صاحبان کسبوکار این روزها از اهمیت سئو و بهینه سازی سایت (SEO) آگاهاند؛ با این وجود، صرف آگاهی از اهمیت آن کافی نیست. سئو این روزها به حدی اهمیت یافته که ارزش آن فراتر از موتورهای جستجو میرود، و حتی کسبوکارهایی را که وبسایت ندارند شامل میشود. برای آنکه متوجه شوید «چرا» سئو اهمیت دارد، چهار دلیل زیر را مطالعه کنید:
اجازه دهید با واضحترین مسأله آغاز کنیم. بهینهسازی از آن جهت مهم است که بودن در نتایج بالایی جستجو برای صاحبان وبسایت ارزش فراوانی دارد. تخمین زده میشود که از هر چهار کلیک در جستجوهای اینترنتی، سه کلیک آن به پنج نتیجه نخست گوگل و از هر ده کلیک، نه تای آنها به نتایج صفحه اول اختصاص دارد: بنابراین ارزش سئو بسیار واضح است. میلیونها صفحه در سطح شبکه وب وجود دارد که با یک کلمه کلیدی مشخص همخوانی داشته باشد. هر سایتی که بخواهد به ازای یک کلمه یا عبارت خاص، رتبه بالایی را در نتایج جستجو به دست آورد، باید اطمینان حاصل کند که از نظر سئو در بهینهترین حالت قرار دارد.
دستگاههای موبایل هم باز بر اهمیت سئو افزودهاند. ظهور تبلتها و گوشیهای هوشمند و راحتی استفاده از آنها در موقعیتها و شرایط گوناگون، باعث شده تعداد جستجوها از پیش هم بیشتر شود و از آنجایی که موتورهای جستجو در حال پیادهسازی الگوریتمهای ویژهای جستجوهای موبایلی و محلی هستند، موقعیتهای تازهای برای قرار گرفتن یک وبسایت در صدر نتایج جستجو فراهم شده.
وقتی زمان زیادی را در عصر اطلاعات صرف کرده باشید، طبیعیست که از یاد ببرید سرعت و دقت اینترنت چه اندازه شگفتانگیز است. با وجود اینکه میلیاردها میلیارد صفحه ایندکس شده در سطح شبکه وب وجود دارد، موتورهای جستجو قادرند پاسخ یک سؤال مشخص را ظرف چند ثانیه بیابند(اگر هنوز هم متوجه نشدهاید این مسأله چقدر شگفتآور است، به یک کتابخانه بروید و سعی کنید جواب آن سؤال را به روش قدیمی کارتهای موضوعی ۲۵ سال پیش به دست آورید). قابلیت به دست آوردن اطلاعات مربوط به موضوعات گوناگون در کسری از ثانیه، دسترسی به دانش را در سطح جوامع دگرگون کرده. البته اگر می خواهید بدون سئو به رتبه اول گوگل دست پیدا کنید می توانید از تبلیغات در گوگل استفاده کنید.
سئو اجازه میدهد که این جادو به صورت معکوس هم عمل کند. هرچند که در هر ثانیه میلیونها کاربر در سطح اینترنت فعال هستند و میلیاردها جستجو در حال انجام است، با استفاده از سئو، صاحبان وبسایتها میتوانند اطمینان حاصل کنند که محتوای تولیدی آنها به دست مخاطب مورد نظرشان خواهد رسید. هرکس که وبسایتی دارد، یا مشغول تولید محتواست، اگر میخواهد کارش توسط کسانی که محتمل است به دنبال آن اینترنت را جستجو کنند دیده شود، باید از سئو در توضیحات ویدیو، تیترهای وبلاگ و نام تصاویر استفاده کند.
اکثر افراد سئو را مسألهای مربوط به وبسایتها میدانند، اما سئو فراتر از اینها میرود. موتورهای جستجو اطلاعاتی فراتر از وبسایتها را استخراج میکنند و هر بار که این اطلاعات در جستجویی نمایش داده شود، صاحبان کسبوکار از آن سود خواهند برد. بسیاری از کاربران موبایل، برای رسیدن به آدرس یا شماره تلفن یک کسبوکار اینترنت را جستجو میکنند. صرفاً با داشتن یک حساب Google My Business مناسب، یا حسابهای مشابه دیگری در سطح اینترنت، کسبوکار شما حتی بدون داشتن یک وبسایت میتواند از جستجوی کاربران سود ببرد.
در حقیقت، Google My Business و Google Maps کار را بسیار سادهتر میکنند. کسبوکاری که حساب Google My Business داشته باشد، میتواند شماره تلفن، تصویر، توضیحات و حتی بسیار بیش از اینها را به حسابش اضافه کند تا به جستجوگران موبایلی اطراف آن نشان داده شود. علاوه بر این، گوگل میتواند نظرات کاربران و آدرسها را از دادههای داخل شبکهاش استخراج و نمایش دهد. با استفاده از کلمات کلیدی مناسب در توضیحات حساب کاربری Google My Business، کسبوکار شما میتواند توسط مصرفکنندگان بیشتری دیده شود.
در حقیقت، سئو خوب تنها به گوگل و یا حتی فقط موتورهای جستجو منحصر نمیشود. قابلیت جستجو در میان محتواها برای هر سایتی که صفحات فراوانی دارد، از جمله بسترهای فروشگاهی یا شبکههای اجتماعی، ضروری است. استفاده از سئو مناسب بهترین روش برای اطمینان حاصل کردن از این مسأله است که محتوای کاربری تولید شده در یک شبکه وسیع، دیده خواهد شد. سئو مناسب حتی میتواند به سایتهای فروشگاهی کمک کند تا با فراهم کردن امکان پیدا کردن محصول مورد نظر کاربران، مؤثرتر واقع شوند.
دقیقاً همانطور که قرار گرفتن در بالای لیست گوگل برای صاحبان وبسایتها اهمیت دارد، برای فروشندگان هم مفید خواهد بود که اجناسشان در بالای لیست آمازون یا ایبی دیده شود. به طور مشابه، صاحبان کسبوکار اگر میخواهند صفحات و محتواهای دیجیتالشان در میان صفحات متعدد شبکههای اجتماعی دیده شود، باید از سئو مناسب در توضیحات صفحات و حسابهای کاربری و همینطور در داخل محتواهایشان استفاده کنند. بسترهای جستجوی داخل سایتها معمولاً به خوبی و روانی گوگل یا بینگ نیستند، اما آنقدر به درد میخورند که کلمات کلیدی مناسب را برای یافتن بهترین نتیجه مد نظر جستجوگر پیدا کرده و صفحه مورد نظر او را نمایش دهند. در طول زمان هم البته، این جستجوگرهای داخلی هم پیشرفتهتر خواهند شد. مثلاً فیسبوک مدتهاست که امکانات جستجویش را بسط داده و خدمات جدیدی را به آن افزوده.
بنابراین همانطور که مشاهده میکنید، سئو برای کسبوکارها بسیار مهم است. چه کسبوکارها و یا مخاطبان آن آنلاین باشند و چه نباشند، استفاده از سئو میتواند در وصل کردن آنها به یکدیگر بسیار مؤثر واقع شود. بنابراین از اهمیت سئو غافل نشده و آن را منحصر به وبسایت ندانید. برای بهبود جایگاه کسبوکارتان، شما نیاز به دیده شدن دارید. چه سایتتان باشد و چه محتوای تولیدی شبکههای اجتماعیتان، استفاده از خدمات بهبود سئو تخصصی میتواند کار شما را بسیار بیش از آنچه فکرش را بکنید پیش بیاندازد.
یکی از موضوعاتی که اخیرا برای بسیاری از کاربران اینترنت و صاحبان کسب و کار سوال برانگیز بوده، امکان انجام “تبلیغات ارزان قیمت در گوگل” است. کاربران دنبال پاسخ این پرسش هستند که آیا تبلیغات در گوگل ارزان حقیقت دارد یا خیر؟ این موضوع به قدری برای کاربران فضای وب اهمیت پیدا کرده که توانسته است در گروه عبارات ترند گوگل قرار بگیرد. با کمی بررسی میتوان گفت ترند بالای چنین عبارتی جای تعجب ندارد. چرا که بسیاری از صاحبان کسب و کار آنلاین، از اهمیت بالا و نتیجه سریع این نوع تبلیغات آگاهی دارند و از طرفی، سر به فلک کشیدن قیمت ارز دست کاربران را برای اجرای آزادانه تبلیغ در گوگل بسته است. نتیجه آنکه افراد دنبال دستیابی به تبلیغات در گوگل ادوردز یا همان تبلیغات گوگل با قیمت پایینتر خواهند بود.
نظر شما چیست؟ با توجه به نرخ ارز و عملکرد سرویس Google Ads، آیا میتوان با بودجه کمتری تبلیغ در گوگل را پیش برد؟ برای آنکه بتوانیم بهترین پاسخ را برای این سوال پیدا کنیم، در ابتدا باید ببینیم تبلیغات گوگلی چیست؟ بنابراین اگر این موضوع برای شما هم سوال برانگیز است، با ما همراه باشید.
همه افرادی که به نحوی با گوگل سر و کار دارند، با نام گوگل ادوردز آشنا هستند. Google Adwords یکی از سرویسهای غیر رایگان گوگل محسوب میشود، که برای تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد. هر کاربری که بخواهد از این سرویس استفاده کند باید بودجهای به گوگل پرداخت کند. در این سرویس، به ازای هر کلیک هزینهای از بودجه فرد کم خواهد شد. متقابلا در صورتی که روی تبلیغات کلیک نشود، هزینهای برای افراد نخواهد داشت. این موضوع باعث افزایش هدفمندی تبلیغات شده و در صورتی که افراد به درستی از آن استفاده کنند، نرخ بازگشت سرمایه قابل توجهی خواهد داشت.
برای استفاده از Google Adwords ابتدا باید اکانت خود را شارژ کنید. اینکه چه مبلغی برای شارژ اکانت در نظر گرفته باشید، کاملا به شما، بودجه و تبلیغات مورد نظرتان بستگی دارد. بنابراین هر شرکتی متناسب با بودجهای که از شما دریافت میکند، تبلیغات گوگلی شما را اجرا خواهد کرد. طبق یک قاعده کلی، صرف بودجه بیشتر، احتمال بازدهی بیشتر را افزایش خواهد داد.
اما فارغ از اینکه مبلغ مورد نظر شما چقدر است، شارژ اکانت Google Adwords فرمول ثابتی دارد و همه شرکتهای این حوزه، با نرخ مشخصی، ریال را به سایر واحدهای مالی تبدیل میکنند. بنابراین شارژ اکانت گوگل نرخ ثابتی دارد. پس ادعای شارژ ارزانتر در آن بیمعناست. اما هر قدر بتوانید ارز را با نرخ کمتری تهیه کنید، قطعا در بودجه تبلیغات گوگلی هم تاثیر بیشتری خواهد داشت.
بیشک پاسخ این سوال منفی است. برخلاف اینکه در کشور ما قیمتها نوسانات بسیار زیادی دارند، گوگل همه نرخهای خود را نسبت به دلار آمریکا ثابت نگه میدارد. به عبارتی این واحد ارزی معیار اصلی گوگل برای تعیین نرخ کلیک و تبلیغات گوگل محسوب میشود. بنابراین اینکه شما با چه واحد ارزی اکانت خود را شارژ کنید، تفاوتی در نتیجه تبلیغات و هزینه نهایی آن نخواهد داشت.
بد نیست بدانید، بعضی مجموعههای فعال در حوزه تبلیغ گوگلی به بهانه استفاده از Credit Cart معتبر، هزینههای بیشتری از افراد دریافت میکنند. در حالی که عملا چیزی به نام کارت اعتباری معتبر وجود ندارد. مگر میشود افراد با کارت اعتباری نامعتبر بتوانند هزینهای را پرداخت کنند؟ بنابراین پرداخت هزینه اضافی برای بهرهمندی از Credit Cart معتبر مضحک خواهد بود. همچنین برخی افراد مدعی استفاده از دلار خوب هستند! این موضوع هم از دیگر راههای دریافت هزینههای اضافی از مشتریان است. چرا که دلار یک واحد ارزی بوده و نمیتوان برای آن خوب یا بد تعریف کرد. اما داستان دریافت هزینههای گزاف از مشتری به همین جا ختم نمیشود و همچنان بهانههای مختلفی برای این کار وجود دارد. یکی از عمدهترین دلایلی که برخی سازمانها برای گران بودن سرویس تبلیغات گوگلی خود مطرح میکنند عدم استفاده از دلار سیاه، کوپن غیر مجاز، یا استفاده از بات تایلند و… است. این موارد جریاناتی هستند که در حسابهای بانکی پیش میآید و عملا هیچ ارتباطی با تبلیغات گوگل ندارند. در واقع شارژ اکانت گوگل نیازی به مطرح کردن این مسائل ندارد و بدون داشتن یک حساب و هویت حقیقی، امکان پرداخت پول به گوگل و دریافت سرویس از آن نیست. پس مواظب تلاشهای افراد سودجو برای فریب خود باشید.
تا کنون فهمیدیم که برای شارژ اکانت Google Adwords نرخ ثابتی وجود دارد و کسی نمیتواند مدعی شارژ ارزان قیمت این اکانت شود. حال بهتر است به سوال اصلی خود برگردیم. آیا امکان تبلیغات در گوگل ارزان قیمت وجود دارد؟
همانطور که میدانید نرخ کلیک روی کلمات کلیدی به عوامل متعددی بستگی دارد. به عبارتی اینکه افراد تصور کنند کلیک روی همه کلمات کلیدی، نرخ یکسانی دارد، کاملا اشتباه است. اما مدیریت صحیح اکانت گوگل میتواند هزینههای کلیک کاربران را تا %۴۰ کاهش داده و باعث صرفهجویی در مصرف بودجه شود.
بازاریابی شبکه ای ( network marketing ) برگرفته از فرمول تصاعد است که در سده ی سوم ه.ق به واسطه ی اقلیدس و در کتاب ” مقدمات ” به جهان معرفی شد . اولین بار، یک شرکت دوچرخه سازی در روسیه از این روش استفاده کرد که باعث شد در روسیه، عبارت �بهمنی� و در فرانسه عبارت �گلوله ی برفی� را به آن لقب دهند و این روش را راهی برای تقلب و کلاهبرداری اعلام کنند. سیاستمداران، اقتصاد دانان و جامعه شناسان زیادی به دنبال پیدا کردن راهی بودند که بتوانند از این ایده به نفع همه استفاده کنند. اولین شرکتی که رسماً فعالیت بازاریابی شبکه ای را آغاز کرد، کمپانی ویتامین کالیفرنیا بود که نام خود را در سال ۱۹۳۹ به نوترالایت تغییر داد و امروزه محصولات خود را از طریق کمپانی اموی به فروش میرساند.
در این روش، شخص بازاریاب علاوه بر این که مستقیماً محصول را با استفاده از نمونه کالاها و خدمات به مشتری نهایی می فروشد، باید مشتریان دیگر را هم در فروش خود دخیل کند. بدر واقع باید دیگران را به تبلیغ کالای مورد نظر تشویق کنند. اساس کار بازاریابی شبکه ای، فروش و ارائه محصول توسط مشتریان راضی از محصول است. مهم ترین مسئله در بازاریابی شبکه ای، رضایت مشتری از محصول و تبلیغ دهانی و شفاهی محصول توسط مشتری است. در بازاریابی شبکه ای، برای راضی نگه داشتن همیشگی مشتریان، لازم است محصولاتی که به فروش می رسند کیفیت بالایی داشته باشند. از لحاظ تئوری، اگر یک شرکت در بازاریابی شبکه ای موفق باشد، می تواند با استفاده از رضایت مشتریان، فروش بسیار بالایی را تجربه کند.
به گفته ی کمیسیون تجارت فدرال امریکا، شرکت هرمی شرکتی است که به اعضای خود، بابت وارد کردن افراد جدید، حق کمیسیون میدهد. شرکتهای هرمی هیچ محصولی نمیفروشند و روش کار آن ها به این صورت است که پول های مشتریان را در یکجا جمع میکنند و با آن کاری انجام نمیدهند. در ازای جذب افراد پول میدهند و بطور اجتناب ناپذیری فرو می ریزند. بعد از فروپاشی هرم، بجز عدهای که در بالای هرم هستند همه دست خالی میمانند و پول خود را از دست می دهند. عملکرد شرکت های هرمی، در اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران غیر قانونی است.
به گفته FTCC، داشتن محصول به معنای قانونی بودن یک شرکت نیست. بعضی از شرکت های هرمی برای رد گم کردن، یک محصول در پلان خودشان قرار می دهند که قیمتی بسیار بالاتر از قیمت بازار آزاد دارد، چرا که هدف این شرکت ها، فروش محصول نیست. در این شرکت ها معمولاً دریافت محصول مشروط بر شرکت در پلان تجاری است و پول کسانی که به هر دلیلی نمی توانند یا نمی خواهند عضو گیری کنند، از دست می رود.